Telefon Pintar

Muzik Video “Get Him Back” Olivia Rodrigo Dirakam Dengan iPhone 15 Pro

Penyanyi dari Amerika Syarikat, Olivia Rodrigo mengeluarkan klip video untuk lagu terbarunya “Get Him Back!” daripada album “GUTS”.

Menariknya, video ini didakwa telah dirakam sepenuhnya menggunakan telefon pintar iPhone 15 Pro. Video muzik ini adalah satu bentuk kerjasama antara Olivia Rodrigo dan Apple untuk mempromosikan barisan siri iPhone 15.

Bagi klip video “Get Him Back!” dirakam oleh pengarah Jack Begert, yang sebelum ini pernah bekerjasama dengan pemuzik popular, seperti Kendrick Lamar dan Paul McCartney.

YouTube video

Klip video yang mengisahkan perasaan “berubah-ubah” Rodrigo terhadap teman wanitanya, berlatarkan dalam bilik rumah, dapur dan jalan. Rakaman dijalankan menggunakan pelbagai teknik videografi, contohnya panning, zoom in dan zoom out.

Begert menggunakan banyak teknik peralihan video semula jadi, supaya pergerakan dari satu bilik ke bilik lain terasa lancar. Contohnya, apabila Rodrigo berpindah dari bilik tidur ke dapur, Begert menggunakan dinding rumah untuk membuat peralihan.

Video muzik itu juga membawa pelbagai kesan visual, contohnya kesan kabur untuk “menutup” penampilan fizikal teman wanita Rodrigo, dan kesan yang menggabungkan beberapa klip Rodrigo menjadi satu, seolah-olah terdapat banyak “Rodrigos” dalam satu adegan.

Jadi, proses pembikinan muzik video “Get Him Back!” Ini telah dikongsi oleh Apple melalui platform video YouTube. Dalam video tersebut, pengguna boleh melihat teks “Shot on iPhone 15 Pro” (dirakam dengan iPhone 15 Pro) pada saat pertama.

Kemudian, anda boleh melihat telefon pintar iPhone 15 Pro dipasang pada gimbal luaran. Gimbal ini digunakan supaya telefon pintar tidak bergegar ketika merakam video, contohnya ketika melepasi cermin kereta pecah, zoom, dan sebagainya.

Tidak banyak butiran proses penggambaran dikongsi oleh Apple. Sebagai contoh, berapa banyak unit iPhone 15 Pro telah digunakan, alat sokongan yang digunakan dan berapa lama proses penangkapan diambil.