Telefon, Telefon Pintar

Rupa iPhone SE 4 Bocor? Skrin Seperti iPhone X dan Hanya Mempunyai Satu Kamera Belakang

Apple dikatakan sedang menyediakan versi murah iPhone baharu, yang biasanya dipanggil Edisi Khas iPhone (SE). Dipercayai peranti itu akan dinamakan iPhone SE 4, kerana ia merupakan pengganti kepada iPhone SE 3 yang dikeluarkan pada Mac 2022.

Menurut kebocoran terbaru yang dikongsi oleh pembocor gajet Unknownz21 di Twitter, bentuk iPhone SE 4 direka bentuk seperti iPhone 14.

Kenyataan ini selari dengan apa yang dikatakan penganalisis terkenal Ming-Chi Kuo awal tahun ini. Pada masa itu, Kuo berkata bahawa iPhone SE 4 akan datang dengan skrin 6.1 inci dan menjadi iPhone pertama yang menggunakan cip modem 5G Apple sendiri.

Selain dari aspek reka bentuk, Unknownz21 turut memberitahu iPhone SE 4 tidak akan membawa ciri Touch ID, tetapi Face ID seperti pada iPhone X. Pada mulanya, ciri Face ID agak mahal kerana pelbagai komponen sokongan yang digunakan. Tetapi dari masa ke masa ia menjadi lebih berpatutan, jadi ia boleh dilaksanakan pada iPhone SE.

Satu lagi kebocoran ialah iPhone SE 4 akan datang dengan USB-C untuk mengecas semula bateri dan memindahkan data. Jika ini tepat, maka iPhone SE 4 akan menjadi iPhone SE pertama yang membawa USB-C.

Seperti pendahulunya, iPhone SE 4 dikatakan masih dilengkapi dengan sebuah kamera belakang tunggal, walaupun reka bentuknya dibuat menyerupai iPhone 14.

Menariknya, iPhone SE 4 dikatakan dilengkapi dengan ciri Action Button. Ciri ini dilaporkan juga akan melengkapkan iPhone 15 Pro dan iPhone 15 Pro Max.

Action Button

Action Button ialah butang yang boleh diprogramkan oleh pengguna, contohnya untuk mengaktifkan kamera, memulakan jam randik, dan sebagainya.

iPhone SE 4 dikatakan akan dikeluarkan pada tahun 2025. Namun, maklumat ini masih hanya khabar angin, jadi kepastian hanya akan diketahui apabila Apple melancarkan iPhone SE 4 secara rasmi.