Berita

Times Square New York City Secara Rasmi Menjadi Zon Bebas Senjata Api

Datuk Bandar New York City Eric Adams menandatangani undang-undang pada hari Selasa yang menetapkan cara bandar itu akan menjadikan Times Square sebagai zon bebas senjata walaupun undang-undang negeri yang menyokong dasar itu telah dibatalkan di mahkamah persekutuan.

Via New York Amsterdam News

Menurut sumber  ABC News , Adams berkata 56 juta pelancong yang diramalkan melawat New York City tahun ini tidak sepatutnya “hidup dalam ketakutan” ketika mereka berjalan melalui Times Sqaure, yang sering dianggap sebagai “persimpangan jalan dunia.”

“Kami tidak akan membenarkan mereka hidup dalam ketakutan atau tidak percaya bahawa seseorang berjalan-jalan dengan pistol bersedia untuk mencederakan mereka.”

Adams yang memiliki tiga senjata api, berkata penetapan Times Square sebagai lokasi sensitif tidak bertujuan untuk menghukum pemilik senjata api yang sah. Sebaliknya, dia dan pemimpin bandar lain berkata adalah tidak boleh dipertahankan untuk mempunyai begitu banyak senjata api di tempat yang padat seperti Times Square.

“Adalah akal sehat lama bahawa tiada siapa yang harus memiliki senjata di Times Square,”

Kata Peguam Daerah Manhattan Alvin Bragg, yang menyertai Datuk Bandar untuk menandatangani rang undang-undang. Undang-undang mentakrifkan sempadan lokasi sensitif Times Square dan memberi kuasa kepada NYPD untuk melaksanakannya.

Minggu lalu, seorang hakim persekutuan di Syracuse telah melanggar sebahagian daripada undang-undang senjata api baharu negeri itu, termasuk bahagian yang menetapkan semua Times Square sebagai terlarang untuk menyembunyikan pembawa.

A “Gun Free Zone” sign, which is expected to be installed at Times Square, is seen during a news conference, Wednesday, Aug. 31, 2022, in New York. (AP Photo/Yuki Iwamura)

Kerajaan negeri merancang untuk merayu keputusan itu dan telah berusaha untuk mengekalkan undang-undang semasa rayuan didengar dan sehingga ia diputuskan

“Kami hanya perlu menunggu dan melihat apa yang berlaku,” kata Steven Lewis dari jabatan undang-undang bandar itu.