Aplikasi, Berita

X Twitter Semakin Ditinggalkan Oleh Pengguna Sejak Elon Musk Ambil Alih

Bilangan pengguna aktif harian (DAU) untuk Twitter, yang kini telah menukar namanya kepada X dilaporkan menurun. Dalam temu bual di acara “Code 2023” yang diadakan oleh Vox Media, Yaccarino, CEO X pada mulanya mendedahkan bahawa X kini mempunyai 225 juta pengguna aktif setiap hari.

Yaccarino, CEO X

Namun, tidak lama kemudian Yaccarino menyemak semula kata-katanya. Katanya, jumlah pengguna aktif harian X kini ialah 245 juta. Walaupun ia telah disemak, jumlah ini masih sekitar 3.7 peratus lebih rendah berbanding sebelum Elon Musk membelinya.

Sebagai perbandingan, kira-kira seminggu sebelum Musk memperolehnya secara rasmi (graf bertarikh 23 Oktober), bilangan pengguna Twitter aktif harian mencecah 254.5 juta. Data ini dikongsi secara langsung oleh Elon Musk sendiri melalui catatan di akaun rasminya.

Berdasarkan graf yang dikongsi oleh Musk, bilangan pengguna aktif harian sebenarnya semakin meningkat, sehingga akhir November 2022, atau sebulan kepimpinan Musk. Pada akhir November (carta 20 November), bilangan pengguna Twitter aktif harian mencecah 259.4 juta. Jika dibandingkan dengan data terkini yang dikeluarkan oleh Yaccarino, penurunan itu mencecah 5.6 peratus atau hampir 15 juta pengguna.

Laporan ini menyebut, jumlah pengguna aktif harian Twitter menurun sejak rebranding (perubahan nama jenama) dari Twitter menjadi X.

Selain pengguna aktif harian, Yaccarino turut berbangga bahawa X kini mempunyai 550 juta pengguna aktif bulanan (MAU). Jumlah ini lebih tinggi sedikit berbanding graf yang dimuat naik oleh Elon Musk pada Julai lalu, di mana jumlah pengguna aktif bulanan X ketika itu mencecah 541 juta.