Berita

Bagaimana 5G Boleh Membantu Meningkatkan Industri Perubatan

5G menjadi saluran sambungan utama untuk senario sektor kesihatan yang lebih berkesan yang menggunakan gabungan Internet Perkara Perubatan (IoMT), robotik dan AI.  Penyelesaian ini menjana jumlah maklumat dan data yang tinggi yang boleh mengatasi keupayaan penyedia penjagaan kesihatan untuk menggunakannya dengan berkesan dan memisahkan bunyi daripada isyarat.

Kemajuan terkini dalam teknologi kesihatan bersambung telah membolehkan perkhidmatan penjagaan kesihatan meningkatkan kerjasama dan komunikasi serta memperkasakan model penyampaian penjagaan baharu yang menjadikan akses kepada penjagaan lebih mudah, seperti pemantauan pesakit jauh, penjagaan maya dan robotik.

Via 5ginsider

Kerajaan China sedang mencari untuk memperluaskan infrastruktur telematik 5G negara dengan mempromosikan aplikasinya kepada sektor penjagaan kesihatan. Di Wuhan, tempat wabak COVID-19 bermula, 5G telah membolehkan pihak berkuasa tempatan menyambungkan semua instrumen digital sistem kesihatan tempatan dan kakitangan perubatan ke rangkaian, menyediakan sambungan lanjutan pada kelajuan yang sangat tinggi.

Bagaimanakah 5G Berfungsi dalam Sektor Kesihatan?

Via AT&T

Ini adalah 5 faedah 5G dalam bidang perubatan:

Pengendalian kecemasan.

Pertukaran data masa sebenar boleh menjadi penentu utama dalam situasi kecemasan, seperti diagnosis jauh ambulans dan pemindahan data kesihatan masa sebenar, serta dalam keadaan di mana telekonsultasi adalah satu-satunya pilihan terutamanya kawasan terpencil dengan sumber kesihatan yang terhad.

Pengurusan pesakit luar.

5G sedang mempertingkatkan penyediaan perkhidmatan penjagaan yang lancar di luar hospital. Berbanding dengan perkhidmatan ketersambungan lain, 5G membolehkan perkongsian data yang lebih pantas dan kaya, serta pemprosesan data yang lebih kompleks di pinggir rangkaian, pada titik penjagaan. Ini membolehkan VR dan penderia boleh pakai digunakan untuk pemulihan berasaskan rumah, contohnya, serta perundingan video dan pemindahan masa nyata imej, video dan maklumat berkaitan penjagaan kesihatan daripada peranti gred klinikal, memberikan pesakit lebih cepat dan lebih tepat. diagnosis jauh dan nasihat.

Latihan jauh dan lanjutan.

Penyelidik di Universiti Teknikal Munich sedang menguji teknologi 5G dengan melengkapkan teater operasi ujian dengan prototaip titik akses dan terminal berkeupayaan 5G. Bayangkan menjalani pembedahan di London dengan pakar bedah yang beroperasi masa nyata dari New York. Kelajuan dan kapasiti data 5G boleh membolehkan penjagaan dan rawatan jauh, menggabungkan alatan dan peranti seperti robotik, IoMT yang menyokong komunikasi lancar dan prosedur yang dilakukan dalam masa nyata, tanpa mengira lokasi.

Tempat Perhubungan dan Pengurusan.

Nilai kerjasama klinikal dan komunikasi di dalam dan di luar ekosistem penjagaan kesihatan telah menjadi penting untuk menangani wabak itu. 5G boleh menjadi pengubah permainan untuk perkhidmatan perusahaan penjagaan kesihatan yang perlu menyokong kerjasama klinikal dan komunikasi yang lebih kaya dengan kandungan dan memerlukan infrastruktur yang boleh dipercayai untuk aplikasi dan peranti kritikal misi.

Latihan dan Pendidikan.

Pembinaan kemahiran dalam arena perubatan berpotensi boleh dipertingkatkan melalui 5G dengan menyediakan akses yang lebih besar kepada aktiviti simulasi dengan memasukkan VR dan haptik dalam proses pendidikan dan menyediakan tuisyen jarak jauh masa nyata yang realistik pada resolusi tertinggi.

Via Springer

Apabila bilangan peranti dan rangkaian yang disambungkan bertambah, 5G akan membawa manfaat dan cabaran dari segi keselamatan rangkaian dan data. Ini akan menjadikannya penting bagi organisasi penjagaan kesihatan untuk menilai risiko dan kelemahan di sekitar ketersediaan dan akses kepada data kesihatan pesakit.

Oleh itu, sebelum memulakan projek 5G, organisasi penjagaan kesihatan harus menilai aplikasi, kes penggunaan dan keperluan ekosistem terhadap pelan penyelesaian teknologi, serta ketersambungan semasa dan keupayaan pengurusan keselamatan.