Berita

Pemandu Bas Beijing Wajib Memakai Gelang Yang Memantau Emosi Dan Keadaan Ketika Memandu

Sebelum Kongres Kebangsaan Parti Komunis China ke-20, Beijing dan bandar-bandar besar di sekitarnya telah membuat peraturan baharu iaitu pemandu bas jarak jauh di Beijing dikehendaki memakai tangan elektronik. Ring, memantau “keadaan mental” mereka melalui teknologi pengesan emosi. Menurut sumber The Epoch Times  pakar undang-undang telah membangkitkan kebimbangan privasi dan berkata ia boleh memberi tekanan yang tidak wajar kepada pemandu bas atau membawa kepada diskriminasi. Permintaan itu datang beberapa minggu sebelum kongres, dan pegawai di seluruh China telah diberitahu berulang kali untuk mengurangkan apa yang dipanggil “risiko sosial” sebelum dan semasa kongres.

Via China Daily

Kes kemalangan bas yang membawa orang ramai ke kemudahan pengasingan berpusat di Guiyang baru-baru ini telah mengorbankan 27 orang dan mencederakan 20, yang sekali lagi mencetuskan persoalan dan perdebatan orang ramai mengenai dasar “pembersihan” PKC.

Kumpulan Pengangkutan Awam Beijing mengedarkan kira-kira 1,800 gelang tangan elektronik (yang disebut oleh media parti sebagai “alat pengesan emosi tanda” kepada pemandu bas jarak jauh merentasi wilayah dan lebuh raya, menurut laporan 21 September oleh akhbar rasmi Parti Komunis Beijing Daily . , tidak jelas berapa ramai pemandu yang perlu memakai peranti ini.

Peranti itu akan digunakan untuk memantau tanda-tanda vital pemandu dan keadaan emosi dalam masa nyata, menyediakan perlindungan kukuh untuk kesihatan fizikal dan mental pemandu dan meningkatkan keselamatan awam, kata laporan itu.

Gelang tangan elektronik juga  boleh memantau suhu badan seseorang, kadar denyutan jantung, kadar pernafasan, tahap oksigen darah, senaman, tekanan darah dan tidur, serta keadaan emosi seperti kebimbangan, yang boleh diakses oleh syarikat pengangkutan awam serta-merta.

The South China Morning Post memetik peguam Wang Congwei, pengarah hal ehwal undang-undang keselamatan siber di Beijing Jingshi Law Firm,

 berkata bahawa keputusan itu nampaknya “lebih kepada keselamatan awam, kerana kemalangan jalan raya sering berlaku dalam beberapa tahun kebelakangan ini”, “tetapi kita mesti pertimbangkan, adakah benar-benar keperluan untuk mengumpul maklumat peribadi daripada pemandu bas,” katanya.

Gelang elektronik dan risikan data besar juga digunakan untuk menjejaki mereka yang bertanggungjawab melakukan jenayah kecil bagi “mengurangkan penangkapan”, seperti yang diakui oleh pegawai kanan Pejabat Pendakwa Raya China pada bulan Julai.