Aplikasi

Jimin BTS Menjadi Solois Kpop Terpantas Mencapai 1 Bilion Strim di Spotify

Jimin BTS menjadi artis K-pop solo pertama yang lagunya distrim 1 bilion kali di Spotify. Jimin BTS berjaya mencapai 1 bilion strim dalam masa 393 hari sahaja. Ini seperti dipetik dari Rekod Dunia Guinness, Ahad (28/5/2023).

Sementara itu, rakan BTSnya, Jongkook, mencapai 1 bilion stream dua bulan lalu, dalam masa yang lebih lama iaitu 409 hari.

Untuk pengetahuan anda, enam lagu Jimin, EP FACE telah dimuat naik ke Spotify pada 24 Mac lalu dan menjadi pemangkin yang menjadikan popularitinya melonjak naik.

1 bilion stream itu diperolehi dengan sokongan beberapa lagu terbaru Jimin, termasuk “With You” (feat. Ha Sung Woon), “Vibe (Taeyang feat. Jimin), “Set Me Free Pt.2” dan “Angel Pt.1” (Feat. Koda Black, NLE Choppa, JVKE & Muni Long).

Bukan itu sahaja, Jimin turut mempunyai lagu lain iaitu “Like Crazy” dan mengeluarkan single seperti “Promise” pada 2018 dan “Christmas Love” pada 2020 yang boleh didapati secara eksklusif di Soundcloud.

Walaupun tidak mengeluarkan muzik buat seketika, BTS terus memecahkan rekod pada tahun 2023. Sebagai contoh, lagu mereka telah distrim dalam talian sebanyak 31.9 bilion kali pada 3 Mac.

Pencapaian ini menjadikan mereka kumpulan lelaki dengan lagu paling banyak distrim di Spotify.

Bukan sahaja di Spotify, BTS pada tahun 2023 juga akan mempunyai beberapa pencapaian di alam siber, termasuk:

  • Kumpulan muzik paling banyak diikuti di Instagram
  • Kumpulan muzik dengan pengikut paling ramai di Twitter
  • Kumpulan muzik paling banyak diikuti di TikTokc.

Bukan itu sahaja, kumpulan kpop yang diuruskan oleh pengurusan Big Hit Entertainment ini telah memegang rekod termasuk video muzik paling banyak ditonton di YouTube dalam tempoh 24 jam, kumpulan muzik dengan trek paling banyak dimainkan di Spotify dalam masa 24 jam, dan aksi Kpop pertama mencapai nombor 1 pada carta album Amerika Syarikat.