Tech, Aplikasi, Video

Selamat Tinggal YouTube Stories

Platform perkongsian video Google, YouTube, mengeluarkan ciri Stories pada platformnya pada 2018 untuk pencipta kandungan dengan 10,000 subscribers dan ke atas.

Seperti namanya, ciri ini serupa dengan  Instagram Stories dan membolehkan pencipta kandungan memuat naik video pendek (sehingga 15 saat) yang boleh dilihat oleh subscriber mereka, tetapi yang tamat tempoh dalam masa seminggu dan bukannya satu hari. Jadi, selepas lebih kurang lima tahun, ciri Stories akan ditamatkan oleh YouTube pada 26 Jun 2023.

Perkara ini telah disampaikan oleh YouTube dalam satu pengumuman di halaman Sokongan Google.

Pada halaman itu, Google berkata bahawa sebab mereka menutup Stories adalah kerana mereka ingin menumpukan pada membangunkan ciri YouTube yang lain.

“Kami mahu mengutamakan dan membangunkan ciri unggul di YouTube, seperti ommunity Posts, Shorts, Long-Form Video, dan Live Video,” tulis YouTube.

Dengan tarikh tutup itu, pencipta kandungan tidak lagi dapat memuat naik siaran Stories untuk pelanggan mereka mulai 26 Jun 2023. YouTube juga akan memberikan pemberitahuan melalui beberapa saluran sebelum tarikh tersebut, supaya pencipta kandungan tidak terkejut bahawa Ciri Stories telah hilang.

YouTube Shorts ialah cara yang disarankan jika anda ingin mencipta kandungan video pendek atau menjangkau khalayak baharu. Dalam kalangan pencipta yang menggunakan kedua-dua Shorts dan Stories, Shorts secara purata mendorong berkali-kali lebih banyak subscriber daripada Stories.

Tags