Telefon Pintar

Motorola Perkenalkan Telefon Bimbit Fleksibel di MWC 2024, Boleh Digulung Menjadi Gelang

Motorola memperkenalkan konsep telefon bimbit lipat/gulungan terbaharunya, yang lebih fleksibel dan boleh dililit di pergelangan tangan, di Kongres Dunia Mudah Alih (MWC) 2024 di Barcelona, ​​​​Sepanyol minggu ini.

Peranti Android ini bukan sahaja membawa konsep telefon boleh lipat ke tahap baharu, malah memukau dengan tahap fleksibiliti dan keupayaannya untuk berubah bentuk.

Motorola mendakwa konsep peranti ini bukan sahaja berfungsi sebagai telefon, malah boleh dipakai pada pergelangan tangan pengguna.

Dengan reka bentuk tali magnet yang serupa dengan Milanese Loop pada Apple Watch, peranti Android ini membawa konsep telefon bimbit lipat ke dimensi yang lebih luas.

Ciri-ciri canggih pada telefon bimbit ini menyediakan keupayaan seperti jam tangan pintar, dengan saiz skrin sehingga 6.9 inci apabila dipakai pada pergelangan tangan. Peranti ini juga mampu memaparkan pemberitahuan dan membolehkan pengguna terus berhubung tanpa perlu bersusah payah membawa telefon bimbit yang lebih besar.

Dalam fasa ujian

Walaupun idea ini masih dalam fasa ujian, Motorola masih perlu menghadapi pelbagai halangan dan cabaran, terutamanya dalam pergantungan pada tali pergelangan tangan magnet untuk transformasi.

Penambahbaikan juga diperlukan dalam pembangunan perisian supaya peranti ini benar-benar berguna dan berkesan untuk pengguna akhir. Walau bagaimanapun, konsep terbaharu Motorola jelas mengejar visi untuk mencipta gabungan sempurna pengalaman telefon pintar dan trend pembangunan teknologi boleh pakai.