Games

GAME “Tekken 8” Dilancarkan Secara Rasmi Pada PC, PS5 dan Xbox

Penerbit permainan Jepun Bandai Namco Entertainment secara rasmi melancarkan permainan pertarungan terbaharunya, Tekken 8.

Permainan ini tersedia pada platform PC, PlayStation 5 (PS5) dan Xbox Series X/S. Tekken 8 ialah sekuel kepada Tekken 7 yang pertama kali dikeluarkan pada 2015.

Sebagai pengganti, Tekken 8 mempersembahkan pelbagai kebaharuan, contohnya daripada enjin permainan yang digunakan, jalan cerita baharu, kepada watak baharu.

Tekken 8 bergantung pada enjin pembangunan Unreal Engine 5, berbeza daripada prekuelnya yang dibangunkan menggunakan Unreal Engine 4.

Permainan ini adalah permainan pertarungan pertama yang bergantung pada Unreal Engine 5. Dengan Unreal Engine 5, model watak Tekken 8 akan mempunyai perincian yang mendalam dan animasi realistik. Persekitaran arena yang boleh dimusnahkan juga menjadikan pengalaman bermain lebih mengujakan.

Berbalik kepada jalan cerita, peristiwa dalam Tekken 8 berlaku kira-kira enam bulan selepas Tekken 7. Pemain memainkan watak Mishima Jin, yang mesti menghalang bapanya, Mishima Kazuya, daripada memulakan perang dunia.

Jin akan dibantu oleh ibunya, Kazama Jun, untuk menghancurkan Kazuya, yang tidak lagi dapat berkompromi. Selain jalan cerita baharu, Tekken 8 menampilkan barisan watak baharu termasuk Azucena Milagros Ortiz Castillo, Jack-8, Reina dan Victor Chevalier.

Setiap karakter memiliki gaya berlawannya sendiri, misalnya Azucena dengan seni bela diri campuran (MMA), dan Reina dengan seni bela diri Jepun karate.

Keempat karakter ini bergabung dengan roster karakter Tekken 8, yang secara keseluruhannya mencapai 32 karakter. Karakter ikonik yang bisa dimainkan meliputi Kazama Asuka, Yoshimitsu, Hwoarang, Panda, dan King II.

Senarai watak ini lebih luas daripada permainan pertempuran terbaharu yang lain, seperti Street Fighter 6 (18 karakter) dan Mortal Kombat 1 (22 karakter). Jadi, ada lebih banyak karakter yang bisa dipelajari dan dikuasai. Tekken 8 juga membawa banyak mod baru, yakni Arcade Quest, Tekken Fight Lounge, Super Ghost Battle Mode, Tekken Ball, Customization Mode, dan My Replays & Tips.

Pengguna yang mengikuti turnamen ini bisa mendapatkan beragam aksesori untuk kustomisasi karakter Tekken 8, atau kustomisasi avatar di Arcade Quest.

Pengguna yang mengambil bahagian dalam kejohanan ini boleh mendapatkan pelbagai aksesori untuk penyesuaian watak dalam Tekken 8, atau penyesuaian avatar dalam Arcade Quest.