Telefon Pintar

Pengguna Mengadu Bateri iPhone 15 Kehabisan Semasa Mengecas Menggunakan Powerbank?

Ramai pengguna iPhone 15 mengadu bahawa bateri berkurangan apabila peranti dipalamkan ke bank kuasa. Ini menjadikan keputusan Apple untuk beralih kepada kabel USB Jenis C semakin menjadi sorotan.

Maklumat ini datang daripada pengguna Reddit, di mana mereka mengatakan bahawa apabila mereka ingin mengecas iPhone 15 mereka menggunakan powerbank Anker, bateri iPhone 15 mereka telah habis sepenuhnya.

Anker menjawab aduan itu dan berkata masalah ini tidak sepatutnya berlaku. Menurut Anker, pengguna boleh mengelakkan ini dengan mengecas menggunakan port USB-A terbina dalam powerbank mereka.

Baru-baru ini terdapat maklumat yang menyatakan bahawa masalah ini pada asasnya berkaitan dengan penggunaan kabel USB-C iPhone yang digunakan untuk mengecas peranti Apple yang lebih kecil. Contohnya, Apple Watch dan AirPods.

Namun, ada juga pengguna yang mengadu bahawa iPhone 15 mereka sebenarnya mengecas iPad Pro apabila kedua-duanya disambungkan melalui kabel USB-C.

Melalui ZDNet,  masalah ini boleh diselesaikan dengan menukar palam kabel supaya iPhone hanya menerima kuasa, dan tidak menghabiskan bateri untuk mengecas peranti lain.

Selepas banyak aduan daripada pengguna iPhone 15, Apple nampaknya perlu menambah baik cara iPhone 15 mengesan peranti yang ingin dicas melalui sambungan USB-C.

Jika anda mengalami pengalaman yang serupa, anda boleh cuba menukar palam USB-C dan port output bank kuasa untuk mengecas dengan selamat.