Telefon Pintar

Apple & Samsung Menduduki Teratas Untuk Telefon Bimbit Terlaris Di Dunia, Ini Senarainya!

Apple dan Samsung ialah jenama telefon mudah alih terlaris di dunia, sepanjang separuh pertama tahun 2023. Menurut laporan terbaru oleh Omdia, firma penganalisis yang berpangkalan di London, England, berhubung senarai telefon pintar terlaris di dunia pada separuh pertama 2023.

Dalam laporan itu, 10 kedudukan teratas diisi sepenuhnya oleh telefon Samsung dan iPhone. Empat kedudukan teratas didominasi oleh Apple, di mana iPhone 14 Pro Max menduduki kedudukan pertama sebagai telefon bimbit terlaris di dunia pada separuh pertama 2023.

Apple dianggarkan telah menjual 26.5 juta unit iPhone 14 Pro Max dalam tempoh enam bulan pertama 2023. Pencapaian ini telah meningkat berbanding pendahulunya, iPhone 13 Pro Max. Pada semester pertama 2022, iPhone 13 Pro Max direkodkan sebagai telefon bimbit kedua terlaris di dunia, dengan jumlah penghantaran sebanyak 23 juta unit.

Kini, telefon bimbit kedua dan ketiga paling laris di dunia pada semester pertama 2023 masing-masing dipegang oleh iPhone 14 Pro (21 juta unit terjual) dan iPhone 14 biasa (16.5 juta unit).

iPhone 14 Pro Max; VIA GSM ARENA

Apple mendominasi kedudukan tiga telefon bimbit terlaris di dunia dengan siri iPhone 14, tanpa varian iPhone 14 Plus. Varian iPhone lain yang turut mendapat permintaan pada separuh pertama 2023 ialah iPhone 13 di tempat keempat (15.5 juta unit terjual) dan iPhone 11 di tempat ke-10 (6.9 juta unit).

Selebihnya, Samsung mendominasi senarai telefon bimbit terlaris di dunia dengan model telefon bimbit perdana, julat pertengahan dan peringkat permulaannya. Telefon bimbit Samsung yang paling laris ialah Galaxy A14. Telefon bimbit ini berada di tempat kelima dengan jumlah penghantaran sebanyak 12.4 juta unit dari Januari hingga Jun 2023.

Senarai kali ini hanya didominasi oleh telefon bimbit Apple dan Samsung. Malah, pada semester pertama 2022, Xiaomi dengan Redmi Note 11 dan Redmi 9A masih mampu menembusi kedudukan ke-9 dan ke-10. Menurut Omdia, ketiadaan Xiaomi dalam senarai itu sebahagiannya disebabkan oleh permintaan pasaran yang perlahan untuk telefon mudah alih kelas pertengahan.

Ini menjadikan penghantaran peranti telefon pintar dari pengeluar China terus mengalami penurunan dua digit sejak 2022.