Aplikasi

Pengasas ADOBE Meninggal Dunia Pada Usia 82 Tahun

Pengasas bersama Adobe, Dr. John Warnock, meninggal dunia pada usia 82 tahun, Sabtu (19/8/2023). Berita sedih ini disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Adobe, Shantanu Arayen, menerusi laman rasmi syarikat itu.

“Dengan rasa dukacita yang mendalam saya sampaikan bahawa salah seorang pengasas kami yang dikasihi, Dr. John Warnock, telah meninggal dunia pada usia 82 tahun,” kata Shantanu.

“Kehebatan teknologi dan inovasi John mengubah dunia. Ini adalah hari yang menyedihkan bagi komuniti Adobe dan industri di mana beliau telah menjadi inspirasi selama beberapa dekad,” sambung Shantanu.

Belum diketahui punca kematian Dr. Warnock. Dia meninggalkan isterinya, Marva Warnock, yang juga bekerja dalam industri serupa iaitu pereka grafik dan tiga orang anak.

Dr. Warnock adalah salah satu tokoh penting di sebalik kejayaan syarikat perisian, Adobe. Melalui pencapaiannya sehingga kini, perniagaan yang dibangunkan boleh mencipta jejak dan rekod baharu dalam pelbagai industri melalui perisian profesionalnya.

“Dr. Warnock telah diiktiraf sebagai salah satu pencipta terhebat dalam generasi kita dan telah memberi impak yang besar terhadap cara kita berkomunikasi menggunakan perkataan, imej dan video,” akhiri Shantanu.

Sebelum mengasaskan syarikat Adobe, Warnock ialah seorang saintis utama di Pusat Penyelidikan Xerox Palo Alto. Di sana, dia bertemu dengan Charles Geschke.

Daripada pertemuan itu Warnock dan Geschke kemudian meninggalkan Xerox dan memulakan Adobe pada tahun 1982. Warnock juga memegang beberapa jawatan di Evand dan Sutherland Computer, Computer Sciences, IBM dan University of Utah.

Beliau juga memegang ijazah kedoktoran dalam kejuruteraan elektrik dan ijazah sarjana dalam matematik. Warnock dan Geschke mengasaskan Adobe pada tahun 1982. Produk pertama mereka ialah PostScript, bahasa pengaturcaraan yang menyokong pembangunan industri desktop pada masa itu, yang kemudiannya mencetuskan revolusi dalam industri penerbitan.

Dua tahun kemudian, Warnock menjadi Presiden Adobe. Kemudian, pada tahun ketiga, beliau memikul tanggungjawab sebagai CEO Adobe selama 16 tahun sehingga 2000.

Untuk makluman, produk yang telah dilancarkan oleh syarikat tersebut ialah Adobe Acrobat, Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Adobe Premiere, Adobe Illustrator, Adobe After Effects, dan banyak lagi.