Aplikasi, Bisnis, Tech

Ini Sebabnya Elon Musk Akan Ganti Logo Dan Nama Twitter Jadi X

Pemilik Twitter semasa, Elon Musk, baru sahaja mengumumkan bahawa dia akan menukar logo burung biru ikonik platform media sosial itu.

Bukan sahaja logo, Elon Musk juga merancang untuk menukar nama platform media sosialnya, Twitter, kepada huruf “X”.

Ini didedahkan oleh Elon Musk di akaun Twitter peribadinya @elonmusk pada malam Sabtu, 22 Julai 2023.

“Jika logo X cukup bagus untuk dimuat naik malam ini, kami akan melihatnya di seluruh dunia esok,” bos Tesla dan SpaceX itu tweet.

Menepati janjinya, Elon Musk juga menyiarkan video pendek yang memaparkan animasi huruf “X” berkelip seperti yang dapat dilihat di bawah.

Semasa sesi Twitter Space, Elon berkata “Ya” apabila ditanya sama ada logo burung biru ikonik Twitter juga akan ditukar.

“Ya, kami memotong logo Twitter dari bangunan itu dengan obor,” katanya, seperti dikutip NBC News, Isnin (24/7/2023).

Sehingga petang Ahad, alamat web X.com, domain itu dikembali kepada Elon pada 2017 selepas dikeluarkan di bawah penggabungan PayPal kini dipindahkan ke Twitter.

Pastinya perubahan ini daripada burung biru kepada “X” akan menjadi perubahan besar sejak dia membeli Twitter pada harga $44 bilion tahun lepas.

Elon Musk berkata sebab dia menukar logo Twitter kepada “X” adalah untuk mencerminkan ketidaksempurnaan dalam diri kita semua yang menjadikan kita unik.”

“Dan tidak lama lagi kami akan mengucapkan selamat tinggal kepada jenama Twitter, dan secara beransur-ansur, semua burung,” tweet Elon Musk.