Telefon Pintar

Bakal Dilancarkan Tak Lama Lagi, Harga Galaxy Z Fold 5 dan Galaxy Z Flip 5 Telah Bocor?

Samsung disahkan akan mengadakan acara Galaxy Unpacked 2023 pada 26 Julai 2023.

Pada acara ini, disyaki syarikat itu akan memperkenalkan duo telefon bimbit boleh lipat baharunya, iaitu Galaxy Z Fold 5 dan Galaxy Z Flip 5. Semakin hampir pelancaran, kebocoran mengenai kedua-dua peranti ini semakin bertiup di alam maya.

Kebocoran terbaru yang didedahkan ialah tanda harga Samsung Galaxy Z Fold 5 dan Galaxy Z Flip 5. Merujuk kepada saluran media di Perancis, Dealabs, duo telefon bimbit boleh lipat baharu Samsung di Eropah didakwa akan dijual lebih mahal daripada pendahulunya.

Menurut laporan Dealabs yang datang dari sumber yang boleh dipercayai, varian Samsung Galaxy Z Flip 5 256 GB dikatakan dijual pada harga 1,199 euro (RM6,138) di Perancis. Manakala varian 512 GB, peranti itu dijual pada harga 1,339 euro (RM6,885)). Jika ramalan ini betul, kedua-dua varian itu telah meningkat sekitar 50 euro – 60 euro daripada siri Galaxy Z Flip 4 pada tahun sebelumnya.

Samsung Galaxy Z Fold 5

Telefon bimbit lipat seterusnya, Samsung Galaxy Z Fold 5, dipercayai dijual bermula pada harga 1,899 euro (RM9,666) untuk varian 256 GB. Angka ini telah meningkat sebanyak 100 euro daripada pelancaran Galaxy Z Fold 4 tahun lepas. Varian 512 GB dan 1 TB masing-masing berharga 2,039 euro (Rp. 33.9 juta) dan 2,279 euro (RM10,049).

Untuk varian ini, Samsung didakwa menaikkan harga peranti itu sebanyak 120 euro berbanding siri Galaxy Z Fold 4. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa harga telefon pintar di rantau Eropah biasanya lebih mahal daripada wilayah lain. Jadi ada kemungkinan harga di Asia, Amerika dan lain-lain, boleh lebih rendah daripada harga yang bocor di atas.

Galaxy Z Fold 5 dan Galaxy Z Flip 5 dikatakan bertambah baik berbanding pendahulunya. Kononnya, bentuk engsel kedua-dua peranti itu akan menggunakan pembinaan engsel yang berbeza daripada generasi sebelumnya.

Dengan menggunakan mekanisme engsel baharu, tanda lipatan pada skrin hadapan peranti kelihatan lebih tersamar. Lipatan menyamar ini dikatakan dapat menambah baik pengalaman mengakses skrin supaya lebih optimum.

Sama-sama kita nantikan kebenarannya tak lama lagi.