Aplikasi, TV

Siapa Sangka, Pelanggan Netflix Baharu Meningkat Selepas Kenakan Caj Tambahan Untuk Perkongsian Akaun

Pengembangan surcaj untuk berkongsi kata laluan atau peraturan kata laluan yang dilaksanakan baru-baru ini oleh Netflix di Amerika Syarikat dan beberapa negara, diketahui menerima banyak bantahan, kritikan dan cemuhan.

Beberapa pelanggan dilaporkan memutuskan untuk tidak meneruskan langganan Netflix mereka selepas dasar itu berkuat kuasa.

Bagaimanapun, sebaliknya, laporan daripada firma analitik Antenna menyatakan bahawa bilangan pelanggan atau pelanggan Netflix sebenarnya meningkat selepas peraturan perkongsian akaun Netflix dilaksanakan.

Antenna berkata, di Amerika Syarikat, Netflix mendapat pendaftaran empat hari terbesar di negara itu dalam tempoh empat setengah tahun, apabila menjejaki data. Memetik Engadget, Isnin (12/6/2023), pada 26 dan 27 Mei, terdapat hampir 100,000 pendaftar setiap hari.

VIA Protocol

Laporan Antena mendakwa, dalam setiap empat hari, Netflix merekodkan purata 73,000 ahli baharu. Angka ini 102 peratus lebih tinggi daripada purata untuk 60 hari sebelumnya.

Antenna juga menyebut, pengguna yang membatalkan keahlian mereka juga meningkat dalam tempoh tersebut. Walau bagaimanapun, angka pendaftaran jauh melebihi mereka yang menghentikan langganan mereka.

Syarikat analitik itu juga berkata bahawa ini adalah peningkatan terbesar untuk pendaftaran akaun Netflix baharu di negara itu, sejak penutupan Covid-19 bermula pada Mac dan April 2020.

Walaupun begitu, apa yang perlu digariskan ialah angka-angka ini bukanlah angka rasmi daripada Netflix.

Oleh itu, ia akan diketahui dengan lebih jelas tentang pertambahan bilangan pelanggan apabila syarikat melaporkan pendapatan suku tahunannya yang seterusnya, yang mungkin pada pertengahan bulan Julai.

Syarikat itu juga tidak mengulas mengenai laporan daripada Antenna mengenai bilangan pelanggan Netflix.

Terdahulu di Malaysia, Netflix dilaporkan  mula mengenakan bayaran sebanyak RM13 sebulan kepada pengguna yang tidak tinggal serumah bersama pemegang akaun yang melanggan perkhidmatan penstriman video itu.

Tags