Peranti

Review Kobo Clara 2E: Kemas kini kepada Pengemar E-pembaca , Dengan Sentuhan Mementingkan Alam Sekitar

Sama ada anda seorang pembaca biasa atau seorang ulat buku , peranti seperti Kobo Clara 2E ialah aksesori terbaik untuk sesiapa sahaja yang gemar membaca buku. eReader yang disokong secara rasmi bukanlah perkara biasa di Malaysia tetapi kerana ahli bibliofil boleh bergembira kerana eReader Rakuten Kobo Clara 2E kini tersedia secara rasmi di Malaysia bersama-sama dengan Kobo Nia, Kobo Libra dan Kobo Sage yang terdapat dalam pelbagai saiz dan harga.

Kobo Clara 2E: Reka Bentuk dan Paparan

Skrin dipaparkan dengan resolusi 300dpi, yang menawarkan teks yang tajam dan tajam. Skrin pada model ini telah dikemas kini untuk memasukkan E Ink Carta 1200 terbaharu, bermakna ia pantas dan responsif apabila menyelak halaman. Terdapat juga banyak tetapan di mana  boleh melaraskan fon dan saiz, supaya tidak terlepas skrin yang lebih besar itu.

Penggunaanya Kobo ini juga sangat mudah. Hanya leret ke kiri atau kanan untuk bergerak melalui halaman atau ketik bahagian tengah skrin untuk menarik pilihan menu. Pemproses 1GHz adalah satu-satunya perkara yang membiarkan Kobo ini turun, kerana terdapat sedikit ketinggalan semasa bergerak melalui menu, tetapi ia tidak cukup buruk yang akan merosakkan pengalaman ketika membaca.

Dari segi reka bentuk, ini adalah eReader yang dibuat dengan baik. Ia mempunyai belakang bertekstur untuk cengkaman yang lebih baik. Ia juga dibuat menggunakan 85% daripada plastik kitar semula.  Penggunaan plastik kitar semula mungkin membuatkannya terasa agak nipis, tetapi ia tidak kelihatan atau terasa berbeza, malah ia senang dikendalikan. Clara 2E berukuran hanya 112.05 x 159.02 x 8.66 mm dan berat 117 gram, menjadikannya salah satu eReader terkecil dan paling ringan di pasaran. Dan kerana saiznya yang kecil, boleh dipegang dan mengawalnya dengan selesa dengan hanya satu tangan.

Kobo Clara 2E hanya tersedia dalam satu warna: hitam di hadapan, dengan bahagian belakang berwarna biru laut. Tetapi jika ingin mahu menambah sedikit warna, Kobo telah mengeluarkan rangkaian SleepCovers untuk mengiringi model ini, yang dibuat menggunakan bahan kitar semula.

 

Kobo Clara 2E: Ciri-Ciri

Kobo Clara 2E mempunyai pemproses dwi 1GHz, storan dalaman 16GB dan RAM 512MB, menjadikannya lebih berkuasa daripada pendahulunya, Clara HD. eReader ini kini kalis air sepenuhnya. Itu berita baik untuk sesiapa sahaja yang suka membaca di pantai, di tepi kolam renang atau semasa berendam di dalam tab mandi. Ia mempunyai penarafan IPX8, jadi ia kalis air sehingga 60 minit dalam maksimum dua meter air.

eReader ini didatangkan dengan Kobo’s ComfortLight Pro. Walaupun mudah untuk melaraskan kecerahan secara manual, ComfortLight Pro menyediakan perubahan warna automatik sepanjang hari. Ia berdasarkan masa hari, bukan pencahayaan, tetapi ia adalah cara terbaik untuk mengurangkan jumlah pendedahan cahaya biru, dan ia membuat perbezaan yang besar apabila membaca sebelum tidur.

Kobo Clara 2E kini menyokong buku audio, yang merupakan satu lagi peningkatan ciri penting. Tiada pembesar suara terbina dalam, jadi anda perlu menggunakan fungsi Bluetooth untuk menyambung ke fon kepala wayarles atau pembesar suara pintar. Ia menggunakan USB-C untuk mengecas.

Di Malaysia, Rakuten Kobo Clara 2E boleh didapati pada harga RM699 dan boleh diperoleh di www.kobo.com dan peruncit tempatan yang termasuk Alat Flash, Alat Kuantum, Popular Malaysia, Mono Digital, All IT Hypermarket dan SMB Enterprise.