Berita

KLIA bakal dilengkapi Aerotrain baharu 2025

PETALING JAYA: Sistem Aerotrain KLIA, yang beroperasi sejak pembukaan lapangan terbang itu 24 tahun lalu, dijangka digantikan dengan sistem kereta api dan landasan serba baharu menjelang 2025.

Menurut sumber Utusan Malaysia, Pengarah Urusan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) Iskandar Mizal Mahmood berkata aku janji itu akan dilaksanakan secara berperingkat, dengan fasa reka bentuk bermula pada 14 Mac, dan akan berlangsung sehingga Mac 2023.

Via Alstom

Dalam fasa reka bentuk, pelbagai penglibatan pihak berkepentingan akan dijalankan untuk memastikan sistem Aerotrain baharu memenuhi piawaian pengangkutan dan keselamatan tempatan dan antarabangsa.

“Fasa kedua, antara Mac 2023 dan Mac 2025, akan melibatkan pembinaan Aerotrain baharu,” kata Iskandar pada taklimat media.

Beliau berkata sistem Aerotrain baharu itu akan mempunyai tiga tren, terdiri daripada tiga koc setiap satu. Setiap koc akan mempunyai kapasiti untuk 90 penumpang, dengan 270 penumpang setiap tren. Dianggarkan 5,400 penumpang dijangka melakukan perjalanan setiap jam dalam satu arah.

“Untuk meminimumkan kesulitan kepada penumpang, kami juga telah mempertingkatkan perkhidmatan bas 24 jam untuk memudahkan pergerakan penumpang dengan lebih baik,” tambahnya.

Via KLIA

Iskandar berkata MAHB akan menggantikan armada bas lapangan terbangnya sekarang dengan enam unit baharu yang mampu bergerak antara terminal utama dan bangunan satelit dalam masa kira-kira tiga minit.

Dua bas pertama ini akan tiba pada bulan November, manakala baki empat lagi akan tiba menjelang Februari 2023.

“Bas baharu ini mampu memuatkan sehingga 110 penumpang setiap bas, dua kali ganda kapasiti semasa.”

Iskandar berkata bas ini akan mempunyai sambungan WiFi, paparan digital untuk infotainment dan kamera CCTV untuk keselamatan dan keselamatan yang lebih baik.

Dalam tempoh peralihan ini, Iskandar berkata perkhidmatan Aerotrain sedia ada akan terus berjalan, tetapi pada jadual yang terhad, “untuk membolehkan penyelenggaraan yang lebih mantap” disebabkan oleh keadaan penuaannya dan untuk memudahkan program penggantian.

Pada masa ini, hanya satu Aerotrain akan beroperasi pada bila-bila masa. Waktu operasi untuk Aerotrain ini adalah dari 6 pagi hingga 10 pagi, 12 tengah hari hingga 3.30 petang, 5 petang hingga 11.30 malam, dan 12.30 pagi hingga 3.30 pagi.