Berita

Portal kesihatan KKMNOW Dilancarkan. Papar Maklumat Data Kesihatan Lengkap

Baru-baru ini, laman web terbaharu Kementerian Kesihatan, KKMNOW, dilancarkan dan menjadikannya kementerian pertama yang menyediakan sumber data terbuka kepada orang ramai. Portal itu salah satu pengembangan portal CovidNow yang menampilkan data dan kemas kini mengenai sistem penjagaan kesihatan awam negara.

Via KKM

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata keberkesanan laman web itu terbukti apabila data yang dikongsi kementerian setiap hari bukan sahaja bermaklumat tetapi juga membantu memastikan orang ramai selamat dan dikemas kini dari segi kes harian Covid-19, kematian dan statistik vaksinasi.

“Inisiatif ini adalah pengembangan portal CovidNow. Ia akan menyediakan maklumat terkini mengenai sistem penjagaan kesihatan awam, kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kementerian”.

“Selaras dengan dasar ketelusan data kementerian dan jumlah data yang ada, kami telah menyusun KKMNOW, yang kami harap dapat mewujudkan kesedaran dan membantu rakyat Malaysia memantau kemudahan kesihatan awam yang ada mengikut daerah dan setiap negeri,” katanya.

Khairy berkata portal itu yang merupakan kerjasama antara kementerian dan Jabatan Perangkaan akan membantu orang ramai memahami situasi kesihatan negara. Tetamu yang hadir pada majlis pelancaran itu ialah Ketua Perangkawan Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin, Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Azmi Ghazali dan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Antara data yang terdapat di portal itu ialah stok ubat seluruh negara, ketersediaan darah, penggunaan katil hospital, statistik penyakit dan masa tindak balas ambulans daripada MERS999. Pada masa hadapan, Khairy berkata kementerian berharap dapat memasukkan data kemalangan jalan raya daripada polis, banjir dan agensi berkaitan lain juga.

“Anda mungkin bertanya mengapa atau bagaimana kemalangan jalan raya atau banjir berkaitan dengan kementerian. Seperti yang kita tahu kemalangan mungkin ada kemalangan jiwa dan rawatan mereka mungkin memerlukan darah”

Beliau juga berkata portal ini  menyediakan data kepada orang ramai dan ia mudah difahami dan dipersembahkan dengan cara yang senang untuk diakses. Khairy berkata KKMNOW akan menjadi tapak kerajaan pertama yang menyediakan data kepada orang ramai secara percuma, tanpa melanggar dasar data privasi peribadi.