Berita

YouTube Premium Khas Untuk Menonton Video 4K Perlu Bayar ?

Anda mungkin memerlukan YouTube Premium atau tidak, namun tidak lama lagiYouTube Premium akan menampilkan pelbagai akses tambahan untuk lebih daripada sekadar membuang iklan, main balik latar belakang dan mencuba ciri baharu. Seperti yang dicatat oleh MacRumors, pengguna di Reddit dan Twitter telah menyedari bahawa YouTube meminta beberapa penonton untuk menaik taraf kepada Premium untuk menonton video dalam resolusi 4K. Tidak jelas negara, peranti atau video mana yang terjejas, tetapi ini tidak akan menggembirakan jika anda mengharapkan yang lebih baik daripada 1440p pada komputer atau tablet anda.

Tidak pasti sama ada ini adalah ujian atau pelancaran yang lebih luas. Namun dilihat dari sumber,  daripada YouTube dan akan memberitahu adakah ia akan dilakukan atau tidak atau sekadar hanaya menguji sahaja. Premium biasanya bermula pada berharga RM 17.90 sebulan.

2160p resolution is now premium feature on YouTube
by u/Ihatesmokealarms in mildyinfuriating

 

Pergerakan seperti ini tidak akan di luar jangkaan. YouTube mendakwa gabungan 50 juta pelanggan Premium dan Muzik pada September lalu. Itu mungkin terdengar seperti ramai pelanggan, tetapi ia adalah jumlah yang sederhana berbanding perkhidmatan media berbayar seperti Spotify Premium (188 juta pengguna pada suku kedua) dan Netflix (220.7 juta). Secara teorinya, mengunci video 4K di belakang YouTube Premium boleh merangsang pendaftaran dan menjadikannya sumber pendapatan yang lebih besar untuk Google.

Bagi yang seseorang yang sudah biasa dengan paparan 1080p , ia tidak memberi masalah kerana kualitinya sama sahaja namun, 1080p keatas kualitinya lebih terbaik. Ia bergantung kepada individu itu sendiri.