Berita

WhatsApp Status Sudah Muncul Pada Paparan Chat Utama

WhatsApp adalah salah satu aplikasi pemesejan segera terbaik yang tersedia di luar sana. Dengan lebih satu bilion pengguna bergantung secara aktif padanya, perkhidmatan ini telah menjadi sangat popular di banyak wilayah. Malah, ia hampir menggantikan SMS di beberapa negara di seluruh dunia.

Menurut sumber XDA , sejak kebelakangan ini, Meta telah membangunkan platform ini secara aktif, memperkenalkan perubahan visual dan ciri-ciri ketara dalam proses tersebut. Contohnya, pengguna boleh menyembunyikan status dalam talian mereka, membuat sembang kumpulan yang lebih besar dan banyak lagi. Kini, Status WhatsApp (juga dikenali sebagai Stories) mula muncul dalam senarai sembang utama untuk pengguna yang menjalankan versi beta terkini pada iOS dan Android.

Via WAbetainfo

 

Seperti yang ditunjukkan oleh tangkapan skrin di atas, Status WhatsApp kini muncul dalam senarai sembang utama untuk beberapa pengguna beta. Tab Status khusus kekal boleh diakses daripada bar navigasi. Jadi perubahan antara muka pengguna (UI) baharu hanya bertindak sebagai pintasan — bukannya pengganti kepada tab yang disebutkan di atas. Ia sangat mengingatkan kita tentang UI Mesej Langsung di Instagram.

Perubahan baharu ini tersedia untuk penguji beta WhatsApp terpilih. Memandangkan ia adalah pelancaran bahagian pelayan, nampaknya tiada cara untuk anda memaksanya. Anda hanya perlu bersabar sehingga syarikat mengeluarkannya kepada lebih ramai pengguna.

Malangnya, anda perlu mengemas kini status secara manual untuk setiap kenalan secara individu. Jadi masih tiada cara untuk pengguna WhatsApp menyembunyikan semua Status daripada senarai sembang secara automatik. Walaupun ini mungkin mengganggu sesetengah pengguna, syarikat itu berkemungkinan cuba untuk mendapatkan lebih ramai orang untuk memanfaatkan ciri ini.

Apa pendapat anda tentang ini? Adakah ia satu akses yang memudahkan atau sebaliknya ? Kita tunggu reaksi orang ramai  apabila ia sudah ada di WhatApps nanti.