Berita

Robot Khas Dibangunkan Untuk Mengajar Tai Chi

Robot Humanoid Mahir dalam Tai Chi

Robot humanoid setinggi dua kaki ialah robot NAO. Digelar oleh penciptanya sebagai pemimpin Tai Chi, ia adalah sistem yang sangat canggih yang boleh diprogramkan dengan fungsi dan tugas tertentu.

Via TechXplore

Menurut sumber The Science Times , Zhi Zheng, penolong profesor kejuruteraan bioperubatan di Kolej Kejuruteraan Kate Gleason RIT, berkata bahawa mereka tidak perlu membina perkakasan robot mereka sendiri kerana platform komersial yang baik tersedia. Namun, cara ia bertindak semata-mata bergantung pada cara mereka mereka bentuk program kawalan. Beliau berkata bahawa bahagian tengah penyelidikan mereka ialah bagaimana mereka mengawal robot untuk melakukan arahan kognitif dan fizikal dengan betul. Dia menambah bahawa robot itu tidak tahu bagaimana untuk bertindak keluar dari kotak. Jadi, mereka mengajarnya cara berfungsi.

Tai Chi, senaman minda-badan yang popular, terdiri daripada pergerakan berkoreografi, meditasi, dan pernafasan yang betul. Untuk menghafal gerak isyarat bercorak, profesional mesti menggunakan pelbagai fungsi kognitif, termasuk memori kerja dan pemprosesan visual-ruang. Pergerakan meningkatkan aliran darah melalui otak, yang telah terbukti memberi manfaat kepada umur panjang, ingatan dan pembelajaran pada orang dewasa yang lebih tua.

Penggunaan robot sebagai fasilitator adalah bidang penyelidikan yang semakin berkembang, dan Zheng telah memerhatikan peralihan daripada kerja berasaskan makmal kepada kajian lapangan berasaskan komuniti.

Perspektif Penyelidik tentang Membangunkan Robot Humanoid Mahir dalam Tai Chi

Robot Zheng mahir dalam Tai Chi. Namun ia juga berpotensi untuk meningkatkan fungsi kognitif dan memberikan pandangan tentang cara orang berinteraksi dengan robot dalam pelbagai tetapan. Zheng dan pasukan penyelidiknya berharap robot itu tidak lama lagi akan mengetuai kelas warga emas di pusat komuniti setempat. Beliau ialah penolong profesor kejuruteraan bioperubatan di Kolej Kejuruteraan Kate Gleason RIT.

Menurut TechXplore, kerja penyelidik menyiasat kecerdasan mesin manusia. Ia menggunakan kepakaran beliau dalam membangunkan sistem robotik dan realiti maya. Dia adalah sebahagian daripada pasukan rentas disiplin RIT yang lebih besar yang membangunkan teknologi bantuan berdasarkan kecerdasan buatan dan robotik.

Via TechieLobang

Dia menyatakan bahawa tumpuan penyelidikan utamanya adalah pada orang yang mengalami gangguan perkembangan. Banyak teknologi teras boleh digunakan untuk populasi lain, seperti orang tua yang mengalami gangguan kognitif ringan.

Beliau juga merupakan ketua Makmal Penyelidikan Interaksi Pintar, yang memberi tumpuan kepada beberapa inisiatif pengantaraan teknologi yang dibiayai, seperti penjagaan kesihatan untuk orang dewasa yang lebih tua dengan pelbagai keadaan kronik dan campur tangan untuk orang yang mengalami Gangguan Spektrum Autisme.

Kerja Berasaskan Makmal ke Bidang Berasaskan Komuniti

Penggunaan robot sebagai fasilitator adalah bidang penyelidikan yang semakin berkembang, dan Zheng telah memerhatikan peralihan daripada kerja berasaskan makmal kepada kajian lapangan berasaskan komuniti.

Dia berkata bahawa segala-galanya di makmal dikawal. Kerana ini, orang boleh menjadi gugup dan berhati-hati. Ia tidak mencerminkan tindak balas semula jadi mereka. Kini bidang itu cuba memahami dan mengkaji apa yang mungkin berlaku jika teknologi itu dialihkan keluar dari bangunan kejuruteraan dan ke pusat komuniti. Senario yang mungkin adalah bahawa orang ramai santai, dan tindak balas mereka akan menjadi lebih semula jadi menggunakan teknologi baharu.

Beliau menyatakan bahawa teknologi mesti dikawal dengan mudah oleh bukan pakar, yang berkaitan dengan reka bentuk antara muka mereka. Mereka mahu robot mereka dikendalikan oleh ketua pusat komuniti atau pekerja sosial kerana teknologi bertujuan untuk berkhidmat kepada orang ramai. Ia mesti sesuai untuk masyarakat.