Berita

DHL Malaysia Menggunakan Van Elektrik Untuk Perkhidmatan Penghantaran

Kemajuan Teknologi Hijau sekarang menjadi satu trend kegilaan sekarang yang melibatkan syarikat-syarikat besar yang ingin menghasilkan produk dibawah teknologi hijau. Ini kerana syarikat-syarikat ini  terus mencari kedudukan mereka dalam pasaran di mana pengguna terus mencari barangan dan perkhidmatan yang lebih mampan. Walaupun terdapat banyak syarikat yang telah bermegah tentang usaha “hijau” mereka, tidak banyak yang telah melakukan apa-apa yang ketara atau memberi kesan. Menurut Thestar , di Malaysia, DHL menyertai barisan mereka yang telah melaksanakan dasar secara nyata dan diikuti. Syarikat itu akan menggunakan kenderaan elektrik (EV) untuk penghantaran jarak terakhir mereka bermula pada Oktober 2022.

DHL akan memulakan usaha kemampanan mereka dengan penempatan awal 6 van elektrik di wilayah Kuala Lumpur dan Selangor. Menjelang 2023, jumlah ini akan ditingkatkan kepada 61 EV yang digunakan di seluruh negara. Penggunaan kenderaan ini sudah pasti akan membantu dalam usaha mereka untuk menjadi lebih mampan dan mengurangkan jejak karbon mereka di Malaysia. DHL Malaysia menyasarkan 60% daripada armadanya adalah EV menjelang 2050 dengan matlamat jangka pendek sebanyak 30% daripada armadanya menjelang 2024.

Via DHL.com

EV yang digunakan oleh DHL ialah CAM EC35. Van ini mempunyai kira-kira 4.8m3 ruang kargo dengan muatan lebih daripada 1 tan. CAM EC35 dinilai untuk jarak larian kira-kira 266km dengan satu cas bateri 38.7kWh. Menurut DHL, syarikat itu telah mengoptimumkan laluan penghantarannya untuk memastikan van itu akan dapat menyelesaikan penghantaran dengan cekap dalam satu caj. Sudah tentu, EV35 boleh dicas semalaman (8 jam) untuk pengecasan lengkap dan, jika perlu, boleh dicas sepenuhnya dengan pengecas pantas DC dalam masa 2.5 jam.

Apabila ditanya tentang kesan pengecasan pantas pada bateri itu sendiri, wakil daripada CAM mengesahkan bahawa pengecasan pantas akan memberi kesan minimum pada bateri itu sendiri. Mereka juga menekankan jaminan 5 tahun untuk kenderaan itu dan mengulangi ketahanan CAM EV35.

Penggunaan EV CAM35 ke dalam armada Malaysia mereka adalah usaha terbaru DHL dalam usaha mereka untuk menjadi sebuah syarikat yang mampan menjelang 2050. Walau bagaimanapun, ini merupakan langkah besar dalam usaha mereka untuk menghijaukan operasi mereka menjelang 2030 dan mengurangkan jejak karbon mereka daripada 33MT kepada 29MT dalam jangka masa yang sama.

Via DHL.com

Ini bukan langkah pertama yang DHL telah laksanakan untuk menjadi hijau. Malah, jika rekod prestasi antarabangsa mereka perlu diteruskan, kita boleh menjangkakan untuk melihat mereka menggunakan lebih banyak teknologi dalam masa terdekat untuk menjadi lebih mampan. Di Malaysia sahaja, syarikat itu telah mempercepatkan perjalanan kemampanan mereka dengan penyelesaian gudang dan teknologi logistik yang dikuasakan oleh AI dan pengkomputeran awan dengan rakan kongsi seperti AWS yang membolehkan mereka meminimumkan penggunaan tenaga dan memaksimumkan kecekapan.