Aplikasi, Games, Uncategorized

Sony Mengesahkan PS VR2 Tidak Serasi Dengan Permainan VR PlayStation 4

PlayStation VR2 (PS VR2) tidak akan serasi dengan permainan realiti maya Sony dari generasi sebelumnya. Naib presiden kanan PlayStation, Hideaki Nishino telah mengesahkan bahawa set kepala realiti maya (VR) generasi akan datang. Menurut penjelasannya melalui episod terbaharu PlayStation Podcast Rasmi, ini disebabkan oleh reka bentuk sistem yang lebih baharu dalam memberikan pengalaman VR generasi akan datang yang benar-benar.

“PS VR2 mempunyai ciri yang lebih maju, seperti pengawal serba baharu dengan maklum balas haptik dan pencetus penyesuaian, penjejakan dalam-luar, penjejakan mata, audio 3D akan disatukan dan HDR 4K, sudah tentu,” kata Nishino. “Ini bermakna membangunkan permainan untuk PS VR2 memerlukan pendekatan yang berbeza daripada PS VR asal.”

Via Sony Playstation

Seperti yang dinyatakan oleh naib presiden kanan jenama itu, sistem permainan VR yang lebih baharu daripada Sony menampilkan banyak teknologi baharu, termasuk pengawal serba baharu yang direka bentuk secara eksklusif untuk pengalaman realiti maya. Tidak seperti PS VR asal, set kepala yang akan datang menggunakan penjejakan dalam-luar (sama seperti set kepala Meta Quest) yang membolehkan penjejakan yang lebih baik untuk pergerakan kepala, kedudukan pengguna dan pengawal. Sistem yang lebih lama, sebaliknya, bergantung pada aksesori PlayStation Camera untuk penjejakan pergerakan. Selain itu, sistem PS VR2 hanya memerlukan sambungan terus ke PS5 melalui kabel USB-C, berbanding dengan persediaan pendahulunya yang lebih rumit.

Salah satu aspek utama konsol permainan video generasi semasa Sony, PlayStation 5 (PS5), ialah keserasian ke belakang dengan permainan yang dibuat untuk pendahulunya. Dengan cara ini, pengguna akan dapat melihat semula permainan lepas dari perpustakaan PS4 mereka, sementara pada masa yang sama menikmati faedah tambahan seperti kadar bingkai yang lebih pantas dan grafik definisi tinggi, walaupun ini hanya tersedia untuk tajuk tertentu.

Via Sony Playstation

Walaupun begitu, pengguna masih boleh menikmati permainan VR generasi lalu mereka melalui PlayStation 5, kerana ia menyokong perkakasan yang lebih lama. Ini juga bermakna anda perlu menyimpan set kepala asal, aksesori Kamera PS dan pengawal pergerakan PlayStation berusia 12 tahun jika anda ingin merasai pengalaman eksklusif PS VR seperti Astro Bot Rescue Mission, Blood & Truth, dan Farpoint.

PS VR2 baharu dijangka tiba pada awal tahun depan, walaupun belum ada tarikh tepat yang disahkan. Permainan yang telah disahkan untuk sistem ini termasuk Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition, Demeo, Horizon: Call of the Mountain, Resident Evil Village VR, Resident Evil 4 Remake, No Man’s Sky PS VR2 dan The Walking Dead: People Saints & Sinners Chapter 2.