Berita, Featured, Uncategorized

Memang ‘Rare’! Robot AI Menjadi CEO di Sebuah Syarikat Di China

Kecerdasan Buatan sudah mengancam beribu-ribu pekerjaan di seluruh dunia. Kini, sebuah syarikat metaverse China, NetDragon mencipta sejarah apabila melantik robot humanoid maya  dengan teknologi kecerdasan buatan (AI) sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO), lapor laman berita Oddity Central. 

Via NetDragon

 

Ia merupakan satu langkah yang membuatkan orang teruja namun turut menimbulkan sedikit ketakutan. Cik Tang Yu ialah robot humanoid maya yang dikuasakan oleh Kepintaran Buatan dan telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Fujian NetDragon Websoft.

Syarikat itu, yang membuat aplikasi untuk telefon mudah alih dan juga mengendalikan permainan dalam talian pelbagai pemain, bertujuan untuk “melonjakkan kecekapan operasi ke tahap baharu” dengan langkah itu.

“Kami percaya AI ialah masa depan pengurusan korporat, dan pelantikan kami Cik Tang Yu mewakili komitmen kami untuk benar-benar menerima penggunaan AI untuk mengubah cara kami mengendalikan perniagaan kami, dan akhirnya memacu pertumbuhan strategik masa depan kami,” pengerusi NetDragon Dr Dr. Dejian Liu berkata mengenai pelantikan itu.

Tang Yu akan menyelia operasi di syarikat yang bernilai hampir $10 bilion. Siaran akhbar berkata,

“Tang Yu akan memperkemas aliran proses, meningkatkan kualiti tugas kerja dan meningkatkan kelajuan pelaksanaan. Tang Yu juga akan berfungsi sebagai hab data masa nyata dan alat analisis untuk menyokong pembuatan keputusan yang rasional dalam operasi harian, serta untuk membolehkan sistem pengurusan risiko yang lebih berkesan.”

Via NetDragon

Syarikat itu berkata, robot itu juga akan melaksanakan tugas yang bersifat subjektif dan memerlukan sentuhan manusia. Ia akan membantu syarikat membuat keputusan yang rasional dan membantu dengan sistem pengurusan risiko yang berkesan. Pada masa hadapan, syarikat teknologi China itu merancang untuk mengembangkan algoritma di sebalik Tang Yu untuk mencipta model pengurusan yang telus apabila NetDragon Websoft berubah menjadi ‘komuniti kerja berasaskan metaverse’.