Aplikasi, Telefon, Uncategorized

Xiaomi Memperkenalkan Ciri Baru MIUI Tetapi Seakan-akan Dynamic Island?

Walaupun tidak terus daripada jenama telefon pintar, replikasi ciri Dynamic Island pada siri iPhone 14 telah dicipta untuk platform Android oleh pembangun pihak ketiga. Walau bagaimanapun, versi khusus ini hanya tersedia melalui tema yang dikenali sebagai “UI Grumpy” apabila diterjemahkan secara langsung, yang kini sedang dibangunkan untuk MIUI Xiaomi. Baru-baru ini ciri-ciri Dynamic Island telah menjadi bualan hangat kerana ramai kagum akan kebolehan Apple menjadikan takuk pada peranti lebih berguna.

Menurut sumber Twitter,  Vaibhav Jain dari TechDroider, yang berkongsi klip ciri MIUI Xiaomi yang mempunyai fungsi Dynamic Island seperti widget dinamik mampu mengembangkan dan mengecut sendiri, memaparkan pemberitahuan dan mengurus kawalan main balik muzik.

Via Twitter

Tema MIUI yang dinamakan Grumpy UI kini sedang di dalam pembikinan dan hanya menyokong bahasa Cina. Bagaimanapun, tema tersebut mungkin tidak mampu mengikuti sepenuhnya kefungsian Dynamic Island yang terdapat pada iPhone 14 Pro.

MIUI tidak seperti ciri Dynamic Island yang sebenar, widgetnya tidak menyembunyikan potongan kamera menghadap hadapan dalam mod melahu sebaliknya, mengiringinya. Walau bagaimanapun, ia melakukan ini dengan sempurna apabila dibesarkan dan meninggalkan ruang kosong yang mencukupi untuk menyembunyikan potongan, tanpa mengira kedudukannya pada paparan. Mudah-mudahan, pembangun akan menyediakan cara untuk mengalihkan widget pada skrin, kerana lokasi potongan kamera berbeza dari satu telefon ke telefon yang lain.

Via Twitter

Namun, kemungkinan besar kita akan melihat lebih banyak ciri serupa untuk muncul pada platform Android tidak lama lagi. Memandangkan jenama telefon mempunyai kecenderungan untuk menyalin antara satu sama lain, ia mungkin tidak akan mengambil masa yang lama untuk mereka memulakan penampilan mereka sendiri pada widget Pulau Dinamik Apple. Selain itu, pasukan UI Grumpy hanya mengambil masa lebih atau kurang seminggu untuk mencipta versi mereka.