Featured, Acara

Liputan 5G Kini Tersedia Secara Rasmi Di Pulau Pinang

Pelancaran 5G di Malaysia telah mencapai satu lagi kejayaan hari ini kerana teknologi generasi baharu kini tersedia secara rasmi di Pulau Pinang. Negeri utara adalah negeri ketiga di luar Lembah Klang menerima 5G selepas Johor dan Perak.

Via Youtube

Memandangkan pengumuman hari ini, peta liputan 5G di laman web Digital Nasional Berhad juga telah dikemas kini. Berdasarkan pandangan ringkas pada peta, pelaksanaan 5G semasa di Pulau Pinang nampaknya tertumpu di bahagian timur pulau itu.

Secara umum, liputan 5G telah disediakan di pelbagai bahagian di Georgetown, Tanjung Tokong, Jelutong, Gelugor, Bayan Lepas dan Batu Maung. Bagi bahagian Seberang Perai negeri ini, ia terhad kepada kawasan Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth buat masa ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow mendedahkan bahawa fasa pertama penggunaan 5G di Pulau Pinang telah meliputi 151 tapak dengan 58 daripadanya melibatkan infrastruktur baharu. Sebaliknya, baki 93 adalah tapak sedia ada yang hanya memerlukan peningkatan teknologi.

Via Harian Metro

Kon Yeow juga berkata bahawa fasa kedua penempatan itu akan berlangsung pada awal 2023 di 235 lokasi dalam Seberang Perai. Dalam fasa yang sama, penggunaan 5G juga akan melibatkan 77 struktur di bahagian pulau negeri itu dengan tumpuan di daerah timur lautnya.

Bagi mereka di Pulau Pinang, anda mungkin sedar bahawa satu-satunya syarikat telekomunikasi yang telah menggunakan perkhidmatan 5G di Malaysia untuk menamatkan penggunaan ialah YTL Communications. Oleh itu, satu-satunya cara anda boleh menggunakan 5G di kawasan yang telah kami nyatakan di atas ialah melalui pelan Yes 5G yang kini bermula pada RM30 sebulan untuk prabayar dan RM 58 untuk pascabayar.

Semua pelan Yes 5G pada masa ini menawarkan 5G tanpa had tanpa sebarang kelajuan dan had data walaupun, untuk pelan Prabayar FT5G, masih terdapat had laju 7Mbps apabila anda disambungkan ke 4G. Jadi, perbezaan utama antara pelan ini ialah kuota hotspot mereka yang berkisar antara 9GB hingga 100GB sebulan