TV

Ambil Perhatian! Astro Tukar Tarikh Tamat Pembayaran Bil Daripada 30 Hari Kepada 25 Hari

Semalam, Pengendali TV Berbayar Astro telah menghantar e-mel kepada semua pelanggannya dengan memaklumkan bahawa mereka membuat penukaran tarikh akhir pembayaran bil. Untuk info, sebulum ini tarikh akhir pembayaran Astro sentiasa 30 hari dari tarikh Invois.

Namun, berkuat kuasa 1 Oktober 2022, tarikh akhir pembayaran akan telah dikaji semula kepada 25 hari. Walaubagaimanapun, tidak begitu jelas mengapa perubahan ini dilakukan. Soalan Lazim Astro pada semakan tarikh terutamanya menyatakan bahawa;

“Berkuatkuasa 1 Oktober, tarikh akhir pembayaran bil Astro akan ditukar kepada 25 hari selepas tarikh pembilan. Perubahan tarikh akhir ini memastikan pelanggan dapat terus menikmati perkhidmatan tanpa gangguan apabila pembayaran dibuat sebelum bil untuk bulan berikutnya dijana. Sila semak bil bulanan terkini anda untuk mengetahui lebih lanjut tentang penukaran ini.”

Mungkin perubahan ini tidak menjejaskan pelanggan yang telah memilih pembayaran autodebit, namun pelanggan yang biasa membuat pembayaran bulanan secara manual perlu ambil perhatian tarikh akhir baharu. Sekiranya pelanggan tertinggal pada tarikh tamat tempoh, ia boleh menyebabkan pelanggan dikenakan kos yang lebih tinggi iaitu caj penyambungan semula sebanyak RM21.20 sekiranya perkhidmatan anda digantung.

VIA Soalan Lazim Astro

Butiran lanjut tersedia di Soalan Lazim Semakan Tarikh Akhir Pembayaran Bil di https://astroinfo.co/duedate